Després que Gemfan hagi aconseguit ser referent en quant a fabricant d'helix per a drones de curses, aquesta vegada s'aventura en una nova incursió: les seves motoritzacions.

Amb això, Gemfan ja está preparada per llençar al mercat la seva gran gama de motors per tots els tamanys i necessitats. Hem sigut afortunats en rebre unes de les primeres unitats de test per realitzar el present análisi i els primers vols amb motorització Gemfan.

Però això no queda aquí, sino que Gemfan també ha desenvolupat un variador, batejat com Maverick.

Sense més demora, procedim a l'análisi del conjunt de motorització de Gemfan compost pels RT2205 - 2700KV i els Maverick 24A.

 

Gemfan RT2205 - 2700KV

Desde el primer moment que els tenim a les mans ens adonem de que es tracta d'uns motors excel·lents. Mecanitzat i acabats perfectes, sense cap aspresa. Detalls exquisits com les inscripcions làser o les cantonades fresades per a que aflori el color plata clar de l'alumini de la campana. La combinació de colors entre el negre de la campana i el vermell de la base, junt als motius racing de la part superior, li donen un aspecte molt racing al conjunt.

El motor incorpora nombrosos orificis d'entrada i sortida per assegurar el fluxe d'aire i ventilar així el motor durant el seu funcionament. La campana i els motors giren molt suaus al tacte.

Es tracta d'un motor força pesat amb més de 30 gr per motor, fet pel qual si la nostra intenció és la de fer un quad molt lleuger, aquesta motorització penalitzarà al pes global. Tot i així, això no suposarà un problema, donat que les empentes que són capaces de desenvolupar són sorprenents com veurem a continuació.

Com curiositats, dins la capsa ens trobem amb varies opcions per apretar l'hèlix. Entre elles trobem una femella amb arandela fixada, evitant així trencadisses en la zona per apretar massa la femella contra l'hèlix.

Us deixem amb les especificacions més importants d'aquest motor:

  • KV: 2700
  • Configuració: 12N14P
  • Diàmetre stator: 22mm
  • Longitud stator: 5mm
  • Pes: 30gr
  • Bateria: 3 - 4S
  • Corrent continua: 24A
  • Corrent màxima: 35A durant 30s

Podeu trobar les especificacións técniques amb major detall polsant aquí.

 

Resultats en banc de proves

Hem sotmés el motor al nostre banc de proves junt a un ventall d'hèlix molt variat i complert.

La gràfica següent mostra tots els resultats obtinguts al 100% de gas en quant a empenta (Thrust), consum (Current) i eficiència (Efficiency).

Obtenim resultats clars i concloents. Les hèlix de 4" donen uns valors d'empenta molt raonables, propers a 800 gr d'empenta per motor (més que suficient per aixecar qualsevol dels nostres quads) i amb uns consums molt reduïts. Si ens fixem en el mostrari d'hèlix de 5", hi ha una hèlix que despunta per sobre de la resta: les Tripala Gemfan 5040x3 de Nylon i fibra ens donen un consum de solament 31A pels més de 1330 gr d'empenta, resultant ser la millor eficiència de totes les hèlix testejades (per sobre de 43gr/A). Pot ser aquest el motiu pel qual Gemfan recomana l'ús d'aquesta hèlix en aquests motors.

Hem obtingut pics de consum de més de 40A en tripales DAL 5045x3 BN v2 i DAL 5045x3 per unes sorprenents empentes de més de 1451 i 1418 gr respectivament. Però el record en quant a empenta se l'endú la quatripala DAL, amb quasibé 1500 gr i un consum de 40,82A, millorant a més l'eficiència de les dues anteriors.

Ens donem compte que haurem d'anar amb cura a l'hora d'escollir el conjunt de motor + variador + hèlix, doncs una combinació errònia pot cremar el nostre ESC en qüestió de segons...

 

Gemfan Maverick ESC 24A

Cedim el pas ara als variadors que ha dissenyat específicament Gemfan per a les seves motoritzacions. Els Maverick es un variador de desenvolupament propi i específicament per Gemfan. Com diuen en el seu slogan: not blheli not simonk.

Ens trobem amb un variador de 24 A en contínua i pics de fins 35 A, capaç de suportar la gran majoria de conjunts de motor i hèlix punters fins la data. Però el que reamlent l'abala és el seu hardware d'última generació: un potentíssim processador ARM Cortex MCU de 32 bits a 48 MHz capaç de gestionar la potència cedida al motor a tota velocitat. A mes a més, els variadors son capaços d'auto-detectar el protocol de la senyal que se li fa arribar desde la controladora de vol i és compatible amb PWM (de 25 a 500 HZ), OneShot125, OneShot42 i Multishot. Més senzill impossible.

A més a més tenen un tamany molt reduït, només 25 x 13 mm amb un lleuger pes de 2,3 gr sense cablejat. Es tracta d'un aliat molt especial per a tots els motors mencionats amb anterioritat: si els motors eren especialment pesats, els variadors compensen gratament a més d'oferirnos tan bones prestacions en quant a amperatge suportat i a més a més, gràcies al seu processador, capaç de gestionar amb solvència motors d'altes KV. En definitiva, un conjunt motor - variador ideal.

Us deixem amb les especificacions dels Maverick 24A:

  • 32-bit ARM Cortex MCU @48Mhz
  • Altes RPM (500.000 eRpm, 71.000 rpm amb un motor de 14 pols)
  • Específicament dissenyat per multicòpters de curses
  • Suporta múltiples protocols per a connectar al software de configuració, inclòs pot ser connectat a través de CleanFlight i BetaFlight
  • Suporta el mode 3D
  • Ràpida resposta al tacte de gas
  • Auto timing
  • Corva de gas suau i lineal
  • Autodetecció de protocol PWM (25 - 500 HZ), OneShot125, OneShot42 i Multishot
  • 3 modos de frenado: libre, damped light y freno activo
  • Rectificació síncrona
  • Per a lipos de 2 a 4 S
  • Protecció de temperatura: redueix la potència màxima en cas de sobrepassar una certa temperatura que podem configurar en el software
  • Protecció per voltatge baix
  • No requereix de condensadors en l'alimentació adicionals, tot i que si que es recomana afegir un condensador de 100 uF i 25 V per a millorar l'alimentació o en cablejats de més de 20 cm
  • Soroll beacon amb delay configurable
  • Possibilitat de canviar el soroll d'inici
  • Calibració del gas des de l'emisora

 

Software de configuració

El software de configuració és senzill i molt visual, actualment solament compatible amb sistemes operatius Windows. Podem connectar-nos de tres maneres: directament variador a variador per USB, per one-wire, o directament per CleanFlight / BetaFlight. Nosaltres hem utilitzat l'últim sense cap tipus de dificultat.

Ens trobem amb una pantalla molt intuïtiva, llistant els variadors connectats a la part superior. Podem accedir a qualsevol d'ells per a canviar els parámetres. A més a més, si tenim qualsevol dubte podem accedir a la pestanya d'ajut per a conèixer el significat dels paràmetres a configurar. Una altra de les bondats del configurador, és la dels perfils: podem sel·leccionarun perfil de motor propi de Gemfan i el sistema configura el variador amb els paràmetres de fàbrica recomanats per a aquesta motorització. Més senzill impossible.

 

Conclusions

És evident que Gemfan s'ha pres molt en serio les seves pròximes passes en el mont del FPV Racing en quant a motors i variadors, amb una gama de motors d'última generació apta per a qualsevol preferència i variadors amb tecnologia puntera i enormes prestacions per aparellar-los amb qualsevol motor tendenciós.

Tot i les característiques dels components, els preus que els acompanyaran seran bastant continguts i molt aviat estaran disponibles a les botigues dedicades al hobby.

Per a finalitzar, després de varies sessions en vol notem una finura en resposta, una suavitat en el soroll del conjunt i una potència extraordinària. Sense cap mena de dubte, el millor conjunt de motorització que he tingut a les meves mans fins avui.

 

Galeria de fotografies:

SCROLL TO TOP